Innovációs valóságshow

Valóságshow egy IT cégnél, avagy mit tanulhat egy multis marketinges a trash reality-k világából

Egy jó marketingesnek nyitva kell tartania a szemét. Ez közhely persze, de sokszor tényleg fontos, hogy olyan rejtett összefüggéseket lássunk meg és szokatlan asszociációkat hozzunk létre, amelyek segíthetnek egy probléma megoldásában. Még ha elsőre nem is teljesen triviális, hogy hogyan.

Egy ilyen eset például az a kiemelt innovációs ötletverseny, és az arra épülő inkubációs program, amit a jól ismert trash reality-k, valóságshow-k műfajával kombináltunk össze. A koncepció és a kivitelezés működött, nézzük meg, hogy hogyan, és miért.

 

Áh, én nem nézek valóságshow-kat…

Mindenki ismeri a valóságshow-kat. Aki nem nézi, az is tudja másoktól, hogy éppen mi történt. És ez nem véletlen. Nagyon sok olyan eleme van egy ilyen műsornak, ami magához vonzza megfáradt tekintetünket. A cselekmények, az apró titkok, amiket megkapunk a titokszobás betekintéseknél, amitől azt érezzük, többet tudunk, mint a többiek az adott karakterről.  A játékok az adás végén, ahol nyeremények várnak ránk, a szavazások, hogy minél jobban bevonva érezzük magunkat a történésekbe. Az egész kukucskálás egy olyan pszichológiai kapcsolót nyomogat az agyunkban, amit csak nehezen tudunk leállítani. Megannyi apró elem, amit arra használnak, hogy a figyelmünket megragadják és megtartsák időről-időre. Használhatjuk ezt a technikát egy IT multis környezetben is, egy adott probléma áthidalására? Naná! És most nézzük a problémát magát.

 

A probléma és az adottságok

Az IT szektorban egy cég legtartósabb versenyelőnyét az innováció nyújtja, érdemes tehát támogatni. Nem volt ez másképp az NNG-nél sem, ahol mi dolgoztunk.

Adott tehát a cég, szeretne egy ötletversenyt rendezni, hogy támogassa a belső innovációt. Ehhez egy inkubációs rendszert is ad a nyertes ötletek mögé, ahol az ötletgazdák egy önkéntes csapattal meg is valósíthatják őket, sőt egy nemzetközi kiállításon be is mutathatják a prototípust a cég standján.

Bár elsőre ez egy kiváló ajánlatnak tűnik a kreatív és kísérletező elméknek, a gyakorlatban nagyon sok kérdést és kételyt vetett fel a program, a kieső önkéntes emberek pótlásától kezdve a belső konfliktusokon és munkaszervezésen át a megvalósításhoz szükséges idő- és eszközigényekig.

Az ötletverseny első fordulója nem sok hullámot keltett. Alig voltak ötletek, teljes csapatok pedig egyáltalán nem jelentkeztek. Csak néhány lelkes kolléga tette fel a kezét – ami kevésnek tűnt a sikerhez.

Feladni azonban senki sem akarta, így a beadott ötletekből lett egy megvalósítandó ötlet, és a néhány lelkes emberből összállt egy csapat. És, hogy a fiaskó még egyszer ne ismétlődjön meg, az ötletverseny második fordulójához egy aktív kommunikációs kampány kezdődött házon belül. Készültek átfogó kérdőívek, voltak vezetői roadshow-k a különböző osztályokon, és csináltunk megannyi intranetcikket, plakátot… Viszont kellett valami, ami nem a levélszemétben végzi, ami szórakoztató, magával ragadó, és folyamatosan jelen van a cég életében.

Az volt a szerencse, hogy az ötletet megvalósítók egy külön erre a célra kialakított szobában dolgoztak összezárva kb 3 hónapig, minden áldott nap. Ebből jött az ötlet…

 

Az ötlet

Egy belső kommunikációs kampánynál elengedhetetlen, hogy építsünk a belső marketing csapat ötleteire, bennfenntes tudására. Az ötletek nálunk az NNG MarCom csapatában legtöbbször vagy az ebédlőasztalnál, vagy egy brainstormingon (erre van egy saját hatékony módszerünk) jöttek és dőltek el, így jött egy közös ebédnél a valóságshow analógiája is. Így utólag szinte kézenfekvő volt, hiszen itt is adott volt minden: eszköz, helyszín, ember… De vajon megcsinálhatjuk?

 

A megvalósítás

Összeírtuk az első rész forgatókönyvét, nyers szövegeit, gondoltunk a bemutatkozásokra, a beköltözésre, a konfliktusokra, a titokszobára, a játékra, a bonyodalmakra. Ebből összeállt az első rész script-je. Ez volt az, amivel próbáltuk meggyőzni a programozóinkat, hogy szerepeljenek, és a vezetőinket, hogy hagyják jóvá az ötletet, mert ez egy nem megszokott, viszont vicces és mozgalmas videósorozat lehet. A meggyőzés sikerült (szerencsére az NNG-ben nyitottan állt a vezetés az ilyen out-of-the-box ötletekhez).

A stáb nem volt nagy (1 fő, én) így nem napi, hanem heti kiadásokban gondolkodtunk. Fogtuk a meglévő kameráinkat, jobb okostelefonokat, volt, hogy a sorozatban szereplők hozták be a GoPro-jukat, hogy egy-egy jelenetet felvehessünk. Minden héten 1-2 napot töltöttem velük, felvettem a jeleneteket, kimentünk tesztelni, interjúkat készítettem, és vágtam az anyagokat, hogy elkészülhessenek a kis videók, amiknél figyeltünk, hogy a hosszuk 5-8 percnél semmiképpen se legyen több. Ez azért fontos, mert aktív és figyelemfenntartó tartalommal megtölteni ennyi időt kihívás, viszont egy programozási hetet úgy bemutatni, hogy azoknak is érdekes legyen, akik nincsenek benne a projektben,  szükséges ennyi idő.

A terv bevált.

Összesen 12 rész készült nagy sikerrel, és szerencsére kézzel fogható eredménnyel is – nézzétek meg az esettanulmány-videót:

 

Eredmény:

Az ötletverseny állandó beszédtémává vált a cégnél. A második fordulóra jobbnál jobb ötletek érkeztek, amiket szavazással kellett 5 potenciális innovációs programra szűkíteni.

A kidolgozott ötlet végül eljutott a Las Vegasi CES-re, ahol a csapat, az ötletgazda és a működő megoldás is képviseltette magát.

 

Na, de mi a tanulság?

Köztudott, hogy egy multinál, ahol sok ember sok csapatban dolgozik, a dolgozók néha nem látnak rá a cég többi területén zajló eseményekre. Ez a reality-formátum viszont kiváló arra, hogy mindenki beleshessen a kulisszák mögé, hogy választ kapjon olyan kérdésekre: “Vajon ők hogyan gondolkoznak egy programozási, vagy projektmenedzsmenti kihívásról? Miben oldják meg másként, mint mi?”

A “mi biztosan okosabbak vagyunk”, vagy “ó, ebből akár tanulhatok is valamit” szemlélet bevonzotta a programozókat, a projekt előrehaladása pedig az innovátorokat. A formátum pedig közelebb hozta a szereplőket és projektet a céghez. Akik először írtóztak a kamerától, később megszokták, ötletekkel jöttek, kinyíltak, és ebben az is segített, hogy a folyosón – akárcsak a celebeket -, megállították őket, és mondtak pár jó szót, vagy éppen tippet a projekthez.

A tanulság, hogy ne féljünk új, szokatlan eszközöket bevonni a kommunikációnkba, ne féljünk olyan analógiákat vonni a munkakörnyezettel, melyek hétköznapi életünk tapasztalatait, eseményeit érintik, mert a bevonódás így érhető el leginkább.

 


 

Az alkotó az NNG Marketingkommunikációs osztálya, jogtulajdonos az NNG Kft.
A projektben az NNG munkavállalójaként, az Marketingkommunikációs osztályának munkatársaként vettünk részt.


 

Ha cégeteknél szeretnétek hasonló ötleteket kidolgozni, tudunk segíteni tanácsadással vagy workshoppal. Keress minket bizalommal!

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

LinkedIn
Facebook
Twitter

    Leave Your Comment Here

    IDEAS ENGINEERED

    1111 Budapest, Budafoki út 14.
    hello@conceptz.hu

    CONCEPTZ
    ©2020 conceptz.hu