Az elmúlt évtizedben sok olyan projektünk volt, ami egyértelműen az employer branding kategóriába sorolható, mégis távol esik attól a fősodortól, amit sokan ma employer brandingnek neveznek, pedig annak egy alkategóriájáról van szó. Ezek azok a munkavállalók felé történő aktivitások, nekik szánt kisebb-nagyobb ajándékok, az ő környezetüket fejlesztő projektek voltak, amiknek nem volt közvetlen célja, hogy külvilág felé mutassanak bármit a cégről, színtisztán az akkori dolgozóknak készültek, az ő bevonódásukat növelte – ezek az úgynevezett employee engagement eszközök. De óva intenék bárkit attól, hogy ebben lássa a munkavállalói elköteleződés szent grálját.
Azt gondolom, hogy az employer branding olyan dolog, ami csak kiegészítheti a munkavállalói Maslow-piramist (ahol a legalsó szint a fizetés és juttatások, felette pedig a munkahely biztonsága és kiszámíthatósága van) és kizárólag akkor érdemes foglalkozni vele, ha az első két szint hosszú távon tökéletesen rendben van.
Frissítés: Arról, hogy egy munkavállalót mi tesz boldoggá és elégedetté Kolozsi István / Kolboid, az fps ügynökség egyik alapítója írt egy remek és hasznos összefoglalót a blogján, Jóllét a munkában címmel.
Ha a munkavállaló amúgy alapvetően elégedett, biztonságban érzi magát, akkor az employer branding és azon belül employee engagement eszközök piramis harmadik szintje és afelett lévő területeken aktívan bevethetők. Egy jól sikerült employee engagement eszköz vagy belső aktivitás ugyanis elismeri a munkatársat, az általa létrehozott értéket (így visszacsatol az önmegvalósításra is), bennfentes infókkal (insightokkal) építkezik (az összetartozás érzését erősíti) és… ez most furán hangozhat, de szeretettel készül. Utóbbihoz nem árt, ha van egy-két terület, ahol a belső kommunikációs vagy HR csapat és a megszólítandó munkavállalók egy nyelvet beszélnek, közös érdeklődési körökkel rendelkeznek, mert ebből születnek az olyan ötletek, amikre aztán mindenki jó szívvel emlékszik sok-sok év múlva is.
Hiszek abban, hogy ezek a belső anyagok azok, amik nem csak szerethetővé, de egyedivé tesznek egy munkahelyet, az ilyennek pedig híre megy és feljebb pozícionálja a céget, mint munkahelyet a munkaerőpiacon. Igaz, sokkal lassabb hatású, mint egy átlagos HR/EB kampány, de szerintem azok is erre a megközelítésre kell épüljenek.
Egy ilyen eszköz volt az NNG-nél az autóskártya is – rövid esettanulmány
2010-től kezdve beért az NNG stratégiája, hogy a kézi navigációs készülékekről áttette a fókuszt a beépített autós navigációra. 2013-ra már sok-sok típusba szerelték gyárilag az iGO Navigációt. Hogy a kollégák körében tudatosítsuk a sikert, egy különleges autóskártyát készítettünk, amibe a kvartett szabályai szerint 4-4 azonos kategóriájú, de más-más márkájú, típusú autó került (például 4 db orrmotoros sportautó, 4 db kabrió, 4 db SUV, stb.), de mindre jellemző volt, hogy iGO navigációval szerelték. Hogy a játszhatóságot teljessé tegyük, természetesen az összes autónál szerepel a teljesítmény, lökettérfogat és végsebesség is – így a gyerekkorból ismerős játékformában is élvezhető lett a kártyacsomag. A paklit a játékleírás tette teljessé és játszhatóvá.
2013 karácsonyán minden dolgozó kapott egy csomag autóskártyát, és azóta az új belépők is kapnak egy (frissített tartalmú) doboz kártyát.
Ez a játék azért volt egy különösen jól sikerült employee engagement eszköz, mert
- a közös munka gyümölcsére épült (elismerés)
- a világ legjobb autóiból jó pár szerepelt benne (büszkeség)
- játszható valódi autóskártya volt (közös jellemző a játékok szeretete, és az, hogy fiúként jó páran gyerekkorunkban is játszottunk autóskártyával, nosztalgia-faktor, hasznos ajándék)
- az autómárkák és típusok jó része üzleti titoknak minősült, emiatt csak belső és szűk családi használatra volt javasolt (közös titok, összetartozás, csapatszellem)
- plusz: kis helyen elfért, jól nézett ki, minőségi kivitelezésben készült stb.
Az alkotó az NNG Marketingkommunikációs osztálya, jogtulajdonos az NNG Kft.
A projektben az NNG munkavállalójaként, az Marketingkommunikációs osztályának munkatársaként vettem részt.